Stress

Att studera på heltid, bo på en ny ort, lära känna nya människor, kanske flytta hemifrån för första gången, hålla kontakten med familj och vänner, extrajobba, träna, laga mat, ha lite egen-tid, fundera över om du valt rätt utbildning, kanske bli kär…

Det är en del av vad det kan innebära att vara student, roligt förstås men kan för många också upplevas som stressande. Det tar lite tid att anpassa sig till studentlivet, och när du börjat komma in i rutinerna kommer en tentaperiod och ordet stress får en helt ny innebörd!

Olika sorters stress

Positiv stress gör dig fokuserad, konstruktiv, motiverad. Men långvarig stress där du känner att du inte kan uppfylla de förväntningar som du själv, omgivningen eller skolan har på dig, kan vara förlamande och destruktiv.

Några tips för att förebygga stress:

  • Se till att ha en bra planering över dina dagar och en fungerande studieteknik.
  • Tillåt dig själv att slappna och ta ledigt från studierna ibland, ägna dig åt sådant som får dig att må bra - ”ladda batterierna”.
  • Lär dig säga nej och sätta gränser. Träna på enkla saker till att börja med.
  • När saker stressar dig, fundera över om det är något du kan förändra i ditt liv för att minimera stressen, eller om det är något du helt enkelt måste lära dig hantera.
  • Bra och regelbundna vanor gällande sömn, kost och motion reducerar stress.

Tveka inte att kontakta Studenthälsan om du vill ha råd eller hjälp.

Läs också om