Sömn och sömnproblem

Under sömnen hinner din kropp och hjärna återhämta sig och immunförsvaret stärks.

En vuxen behöver mellan 6 och 9 timmars sömn per natt, känner du dig utvilad när du stiger upp - även om det är motigt att ta sig ur sängen - så har du sovit tillräckligt.

Någon enstaka natts sömnlöshet är ingen fara, det kompenseras med djupare sömn natten efter. Men långvarig sömnbrist ökar din stress, minskar koncentrationsförmåga och kan på sikt leda till både psykiska och fysiska hälsoproblem.

Vanliga orsaker till sömnproblem är oro och stress, inte helt ovanligt när man är student.

Tips för en bra sömn:

  • Regelbundna sömntider.
  • Varva ner några timmar innan sovtid (inget pluggande!).
  • Sovrummet ska vara mörkt, svalt och tyst.
  • Sängen ska associeras med sömn, avkoppling och sex – plugga inte i sängen!
  • Undvik drycker med koffein på kvällen.
  • Motion är bra för sömnen, men inte precis innan läggdags.
  • Gå inte och lägg dig om du känner dig pigg.
  • Alkohol kan göra dig sömnig, men sömnen blir sämre eftersom kroppen arbetar med att göra sig av med alkoholen.

Tveka inte att höra av dig till Studenthälsan om du behöver råd och hjälp.

Läs också om